انواع دستگاه اسپرسوساز خانگی

انواع دستگاه اسپرسوساز خانگی

دستگاه اسپرسوساز مصرف قهوه در سراسر جهان در سال‌های اخیر بسیار گسترده شده است. امروزه صنعت قهوه یکی از پردرآمدترین صنایع بین المللی به شمار می‌رود. برخی کشورها بخش قابل توجهی از درآمد خود را از صادرات قهوه تامین می‌کنند. این نشان می‌دهد که قهوه در فرهنگ خانواده‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. روش‌های مختلفی برای آماده‌سازی قهوه وجود دارد. از ابزارهای ساده مانند جوش آور تا انواع ماشین اسپرسو خانگی که اکنون با تنوع برندها در بازار موجود است. برخی افراد از قهوه‌ساز یا ماشین قهوه خانگی در منزل خود استفاده می‌کنند. آشنایی با معروف‌ترین برندها و ویژگی‌های آنها می‌تواند در انتخاب شما تأثیرگذار واقع شود.

دستگاه اسپرسوساز

تاریخچه اسپرسو

ابتدا به تاریخچه نوشیدنی اسپرسو نگاه خواهیم کرد. اسپرسو نوعی قهوه غلیظ است که در اوایل قرن بیستم در تورین ایتالیا توسط لوییجی بتزرا، صاحب یک شرکت تولیدی ابداع شد. ایده او وارد کردن فشار آب بسیار داغ به دمای حدود 95 درجه، به قهوه آسیاب و فشرده شده بود که زمان لازم برای دم کشیدن قهوه را کم می‌کرد. او این دستگاه را ”دستگاه قهوه اسپرسو” نامید. اسپرسو در ایتالیایی به معنای سریع است. اسپرسو پایه برخی از نوشیدنی‌های پر طرفدار مانند کافه لاته، کاپوچینو، کافه ماکیاتو، کافه موکا و کافه آمریکانو نیز است.

طرز تهیه اسپرسو

برای درست کردن اسپرسو ابتدا پودر قهوه را داخل پورتافیلتر (سبد دستگاه) می‌ریزیم. توجه داشته باشید که آسیاب قهوه، باید متناسب با دستگاه اسپرسو باشد. سپس با استفاده از لولر، سطح آن را صاف می‌کنیم. فرایند عصاره‌گیری، باید بین 20 تا 25 ثانیه انجام شود. برای تهیه یک شات اسپرسو 8 تا 9 گرم و برای دابل شات بین 18 تا 22 گرم پودر قهوه لازم است. نسبت آب به قهوه در این نوشیدنی، 1 به 2 می‌باشد.

می‌توان گفت اسپرسو بالاترین میزان کافئین را در بین نوشیدنی‌های گرم داراست. 60 میلی لیتر اسپرسو، به میزان 80 تا 150 میلی گرم کافئین دارد. در حالی که قهوه‌های معمولی به حجم 240 میلی لیتر، دارای 95 تا 200 میلی گرم کافئین هستند. این نوشیدنی دلچسب، انتخاب بی‌نظیری برای یک روز پرکار می‌باشد.

انواع دستگاه اسپرسوساز

دستگاه اسپرسوساز و قوری موکا از جمله ابزارهای اساسی برای تهیه اسپرسو هستند. با اختراع دستگاه اسپرسوساز، تغییرات زیادی در صنعت قهوه ایجاد شد. اکنون بسیاری از کافه ها برای تهیه انواع نوشیدنی ها مانند لاته و کاپوچینو از این دستگاه استفاده می کنند. دستگاه‌های اسپرسوساز به تعداد گروه‌های تک تا شش و همچنین به صورت خانگی و حرفه ای که برای کافه ها مناسب است، تولید می شوند.

یک نکته مهم برای تهیه این دستگاه این است که اگر شما روزانه حداکثر 20 شات اسپرسو استخراج می کنید، بهتر است از دستگاه اسپرسوساز خانگی استفاده کنید. اما اگر مصرف شما بیش از این است، بهتر است دستگاه های نیمه صنعتی را تهیه کنید تا به دستگاه فشار نیاید. دستگاه‌های اسپرسوساز نیمه صنعتی می توانند روزانه تا 100 شات اسپرسو استخراج کنند بدون اینکه به دستگاه آسیب وارد کنند. برای افزایش عمر مفید دستگاه، تمیزی منظم و نگهداری صحیح از آن ضروری است.

دستگاه‌های اسپرسوساز به سه نوع اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و سوپر اتوماتیک تقسیم می‌شوند. با استفاده از هر کدام از این دستگاه‌ها می توانید به سرعت یک قهوه غلیظ و با کیفیت تهیه کنید. در ادامه به عملکرد هر یک از این دستگاه‌ها می پردازیم.

اسپرسوساز نیمه اتوماتیک

در این نوع اسپرسوساز، دما و فشار آب توسط دستگاه تنظیم می‌شود. آسیاب قهوه، تنظیم دمای دانه‌های قهوه و کنترل زمان استخراج با شما خواهد بود.

اسپرسوساز اتوماتیک

در این دستگاه عملکرد آن مشابه دستگاه های اسپرسوساز نیمه اتوماتیک است، با این تفاوت که در نمونه اتوماتیک جریان آب به صورت خودکار متوقف می‌شود و نیازی به کنترل شما بر روی تعداد شات نیست.

اسپرسوساز سوپر اتوماتیک

همانطور که از نامش پیداست، این دستگاه تمامی مراحل تهیه اسپرسو را به صورت خودکار انجام می‌دهد. این دستگاه دانه‌های قهوه را آسیاب کرده، اندازه‌گیری می‌کند و دمای مناسب را تنظیم می‌کند. فقط کافیست دکمه شروع استخراج را فشار دهید و دستگاه به صورت کاملا خودکار عمل استخراج را انجام خواهد داد. پیشنهاد می‌شود که اندکی تنظیمات توسط شما نیز امکانپذیر است، از جمله تنظیم درجه آسیاب قهوه و زمان بندی.دستگاه اسپرسوساز

چگونه دستگاه اسپرسوساز را تنظیم و کالیبره کنیم؟

مدیرسایت

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد.

مشاهده همه پست توسط مدیرسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X